Forberedelse til 7 dage i Norsk hytte del 1.

NorgeLeave a Comment on Forberedelse til 7 dage i Norsk hytte del 1.

Planlægningen til Norge har efterhånden været undervejs længe nu, og de af jer der har lytte med inde på Naturpod og fulgt med i vores julekalender ved allerede en hel del, dog kommer der herinde et lille twist, da vi har ændret en lille smule i planerne.

Som overskriften siger så fint, går det her indlæg altså ud på at dele tanker og erfaringer inden for forberedelsen om turen til Norge. Nærmere Norsk Hytte.

Prikken er hvor vi skal være.

Da hele den her planlægning gik igang tilbage i starten af december hvor vores julekalender gik igang havde vi andre planer med denne tur.

Vi havde planlagt at vi ville vandre fra hytte til hytte med vores rygsække og derfor skulle det hele tænkes som letvægtspakning. Dette kommer til syne igennem afsnittene på podcasten. Men nok om det.

Nu vil jeg prøve at guide jer lidt igennem vores nye plan til denne tur.

Vi skal til Munksjøen i Norge. Det ligger ca 200 km. inde i Norge og det kommer ca til at tage 2-3 timer at kører det stykke fra Oslo.

Vi skal sejle fra Frederikshavn til Oslo med Stenaline og turen tager ca 8 timer ombord og har kostet ca. 1000kr for en bil. Priserne afhænger meget, og vores var i den dyre ende da vi rejser en lørdag.

Når vi kommer til Norge med færgen har vi en enkelt overnatning lidt uden for Norge. Vi ankommer kl 19 og vil derfor gerne undgå at skulle kører de 2-3 timer vi har i vente. Både fordi du aldrig ved hvordan vejret arter sig, og fordi vi jo egenligt også bare gerne vil se alt den smukke natur vi kommer til at passere! Jeg er altid blevet opdraget med at man skal se turen til og fra ferien som en del af turen og ikke bare som transport. Vi skal transportere os selv i R’s bil, og da den ikke er af aller nyeste model vil vi ikke kører for langt op og ind i Norge.

Dagen efter kører vi så til vores lille primitive hytter, der er uden wifi, vand og strøm. Det bliver bare dejligt! Jeg glæder mig så meget til at trække stikket en hel uge og bare være!

Hvad vi får tiden til at gå med kommer du til at kunne læse efter ferien.

Nu vil jeg vende lidt tilbage til hvorfor vi har ændret vores planer fra at skulle overnatte i 5 hytter til 2, og hvorfor vi ikke vil gå med alt vores oppakning.

Der er flere grunde. Den væsenligste grund er nok at vi er meget usikre på vejret. Det er faktisk første gang vi begge to skal til Norge og det er derfor bare sindsygt spændende. Af denne grund vil vi også være kede af hvis det hele bliver en dårlig og farlig oplevelse. Så heller være realistisk og tage den hytte til hytte vandretur til sommer. I hvertfald lige for at prøve det af 😀

En anden grund er at jeg har nul erfaring med planlægning af vandreture i udlandet. Som nævnt i et tidligere indlæg fra Kroatien fortæller jeg at jeg altid tager det som det kommer. Jeg tror dog desværre ikke det er optimalt i dette tilfælde når der kan være op til 1 meter sne og man kun har det man har med og på sig.

Det skal og bliver en god oplevelse og lidt nybegynder agtigt denne gang – vi drømmer om senere på året at komme tilbage, og så tage en del længere op nord på. Alle de drømme og planer man har. Det er jo dejligt. Så er der noget at se frem til 🙂

Der kommer mere information om pakkelister og gode råd i del. 2. OG ellers kan du følge med inde på ZeniaMaltha herinde vil jeg dele billeder og story løbende fra turen.